Over mij >> Stukjes >> Thuiswerken, zo gek nog niet!

Thuiswerken, zo gek nog niet!

Tilburg University, Professional learning

Renske Nauta is officemanager en programmacoördinator bij trainingsbureau Professional Learning van Tilburg University. Professional Learning organiseert postacademisch onderwijs. Ze is een verstokt kantoorgangster. Was als een laatste der Mohikanen nog aan het werk op de  kamer van haar ‘gang’. Maar Renske is om. Volledig. Heeft thuis de werk- annex logeerkamer heringericht en haar eigen Nespresso onder handbereik geplaatst. Het thuisbezorgde verrassingspakket van haar baas hielp natuurlijk ook. Hoe ging die omslag en hoe is dat nu? Hoe ging het met Professional Learning, wat was hun zorg en wat is er blijvend veranderd?
Ik ken Renske privé, al heel lang; ik vind het altijd leuk de verhalen over haar werk te horen.

Renske: ‘Toen wij het consigne kregen om thuis te werken, kregen we een brief mee over onder andere ergonomisch verantwoord thuiswerken: ‘Neem je (persoonlijk afgestelde) stoel mee, je laptop natuurlijk, maar ook je beeldscherm, toetsenbord en muis. Let erop dat je je werktafel thuis op de goede hoogte afstelt.’ Dat soort dingen. Later kregen we zelfs de mogelijkheid om tegen een schappelijke prijs kantoormeubilair aan te schaffen of met een flinke korting te huren. Er kwam een speciale webpagina met al deze informatie en ook over veilig softwaregebruik. We zouden erop voorbereid moeten zijn, werd gezegd, dat we misschien niet normaal productief konden zijn, zeker als je ook de zorg had voor kinderen thuis. En hoe konden we mentaal en fysiek fit blijven? Blijf contact houden met je collega’s, dat werd benadrukt. Mijn direct leidinggevende spande zich ook in om ons zoveel mogelijk te ondersteunen. Hij had er alle begrip voor als onze productiviteit minder zou zijn en verraste ons op een dag met een heus ‘thuiswerk’pakket met lekkernijen.’

Beslissend appje
‘Vóór corona was ik geen fan van thuiswerken. Het leek me lastig een hele dag op m’n laptop te werken, ik had niet alles digitaal en de manier van werken met een gedeelde schijf was niet optimaal geregeld. Ik ging daarom nog tot eind maart elke dag naar kantoor, was op een gegeven moment zelfs de laatste van ons team in het gebouw aan het werk. Maar toen ik een appje kreeg van mijn baas met een verbaasd ‘Werk je nog steeds op kantoor?’, was het de volgende dag klaar. Ik richtte een aparte kamer in als werkruimte zodat werk en privé toch gescheiden waren. Met m’n laptop, beeldscherm en bureaustoel van kantoor vond ik het thuiswerken al gauw eigenlijk zo gek nog niet. Via Zoom (kende ik nog niet in het pre-coronatijdperk) bleef ik in contact met m’n collega’s.
Later ging ik me wel geïsoleerder voelen en vond ik het inspannender worden. Vanuit de universiteit was hier overigens ook aandacht voor. Zo liet de decaan in een bericht weten dat het niet gek was als je de bedrijfsarts of een psycholoog zou raadplegen bij eventuele concentratie- of motivatieproblemen of andere problemen. Je bent ook makkelijker afgeleid, merkte ik – ach, ik kan die was ook nu wel even draaien – dat is nog steeds wel zo. Ik mis m’n dagelijkse fietstochtjes van en naar mijn werk, het informele contact en de gezelligheid met mijn collega’s. Wat dat betreft hoop ik dat de situatie snel verder normaliseert.’

Struikelblokken door corona?
‘De grootste struikelblokken die we als Professional Learning ervaren hebben en nog steeds ervaren, zijn de praktische gevolgen van de anderhalvemetermaatregel. Collegezalen en vergaderruimtes zijn nu maar voor een beperkt aantal cursisten toegankelijk. De interactie tijdens de cursusdagen is daardoor anders en het heeft ook gevolgen voor het financiële plaatje van een cursus. Nog veel belangrijker vinden we de onzekerheid. Hoe lang gaan de coronamaatregelen duren? Wat zal daadwerkelijk de impact zijn van deze situatie op de bereidheid van werkgevers en werknemers om te investeren in opleiding en verdere professionalisering?’

En blijvende veranderingen?
‘Thuiswerken is wel een blijvertje voor mij denk ik. Niet de hele week, maar een deel van de week wil ik dat blijven doen. En wat ons werk betreft, ik denk dat we de vorm van ons onderwijsaanbod inmiddels beter afgestemd hebben op wensen van deelnemers. Modulair en blended: fysieke bijeenkomsten (voor groepsopdrachten bijvoorbeeld) gecombineerd met online onderwijs. Met die omslag waren we al bezig maar hebben we nu versneld gerealiseerd. Dat zullen we ook niet zomaar weer veranderen.
Een verandering is helaas ook dat de activiteiten van Professional Learning vanuit de campus van Tilburg University beëindigd worden per 1 januari 2021. Onze activiteiten zetten we voort vanuit JADS, de Jheronimus Academy for Data Science in Den Bosch. Sinds 1 september werk ik daar al een deel van de week. JADS biedt gecertificeerde leergangen voor professionals over Data Science. Tracks noemen we die. In november gaan de eerste van start. Spannend hoe de deelname nu zal zijn!’

Meer thuiswerken dus en meer online onderwijsaanbod in een modulaire jas. En een werkgever met veel aandacht voor de plotseling thuiswerkende medewerker.

Dank je Renske voor je verhaal.
augustus/september 2020

https://www.jads.nl/professionaleducation.html