Over mij >> Stukjes >> Uitgangssituatie bij klanten veranderd

Uitgangssituatie bij klanten veranderd

Future Learning BV

Future learning is specialist in online leren. Joke van Cappelle runt het bedrijf met een team van onderwijskundigen, consultants en contentmakers. Zij helpen klanten met verschillende leermanagementsystemen maar de leeromgeving die zij als geen ander kennen, is het leer- en contentmanagementsysteem ILIAS. Open source en zeer veelzijdig. Heeft Joke zich zorgen gemaakt tijdens de coronamaanden? Of heeft ze juist een hausse ervaren in het online leren?
Een tijd lang heb ik de e-nieuwsbrieven van Future Learning mogen verzorgen.

Joke: ‘Voor m’n bedrijf maakte ik me het meest zorgen over offertes die uitstonden. We hadden daar veel tijd ingestoken maar vroegen ons nu af of die wel door zouden gaan. Dat was voor een aantal dus helaas niet het geval. En nog steeds niet. Als zo’n bijna-klant plotseling geen aanmeldingen meer krijgt voor hun nieuw opgezette trainingen, wat bij een van hen gebeurde, dan is het logisch dat je de inzet van een online systeem nog even in de wacht zet. Het geld moet er natuurlijk wel zijn. Ook was er een bedrijf dat door de situatie versneld met online cursussen verder wilde en daarom voor een makkelijk systeem koos als Zoom. Dat zagen we meer, snelheid was een belangrijk criterium.’

‘Ga maar leren’
‘Dus ja, aan één kant hadden we omzetderving of uitgestelde omzet, maar aan de andere kant hebben we ook nieuwe klanten kunnen verwelkomen. We hebben bijvoorbeeld versneld een webconferentietool geïntegreerd in ILIAS waar veel behoefte aan was en is. Voor organisaties die toch al met een online leeromgeving aan de slag wilden, was dat soms de reden om dat nu versneld te doen. Ook zagen we dat bedrijven in het algemeen hun medewerkers stimuleerden ‘om maar te gaan leren’, omdat ze nu meer thuis waren en daar tijd voor hadden.

Online marketing
Opvallend was dat we meer vragen kregen over de inzet van online marketing in combinatie met online leren, twee functionaliteiten dus in één omgeving. Bedrijven bijvoorbeeld die algemene promotiefilmpjes wilden tonen over hun dienstverlening of producten, in combinatie met de mogelijkheid een een-op-een online training te volgen. Ook met die combinatie van online marketing met online leren, zijn we aan de slag gegaan.

Contact
Als team hebben we goed contact kunnen houden via ons projectmanagementtool en (video)bellen. Vanaf half juli kon ieder die dat wilde, weer naar kantoor komen. Zelf ben ik wel tussendoor af en toe gegaan, daar werkt het toch het prettigst. Het businesscenter waar wij zitten, bleef ook open. Voor het contact met onze klanten, prospects en andere relaties hebben we meer ingezet op social media, met name LinkedIn. Dat werkte goed.

Blijvertje?
‘Wat ik voor mezelf uit de afgelopen periode meegenomen heb, is de veranderde uitgangssituatie van klanten. Klanten zijn nu veel meer online gericht en daar ben ik me nu bewuster van. Het uitgangspunt bij onze klanten was eigenlijk altijd een live training of opleiding, waaraan wij dan online componenten toevoegden en het geheel inbedden in een online omgeving. Maar nu is de fysieke component veel meer of zelfs helemaal, teruggedrongen. Ik verwacht dat dat blijvend zal zijn. Juist omdat bedrijven ervaren hebben dat volledig online heel goed werkt.’

Neem online leren meer als uitgangspunt en zorg voor webconferentie-achtige mogelijkheden. Dan komt het wel goed met jouw online onderwijstool.

Dank je Joke voor je verhaal.
juli 2020

www.futurelearning.nl