Het verhaal

Het eerste artikel dat ik voor een groter publiek ‘mocht’ schrijven, ging over de Computerbus van de bibliotheekcentrale provincie Groningen. In die bus – eigenlijk een truck met oplegger – gaven twee collega’s en ik om de beurt computerlessen. Overdag aan groep 8-leerlingen en in de avonduren aan volwassenen. Een collega met vrachtwagenrijbewijs reed ons rond door de provincie, parkeerde de bus op schoolpleinen in minuscule dorpen als Garmerwolde, Bierum en Uithuizermeeden en koppelde z’n truck los. De kinderen stormden binnen in ons oplegger-leslokaal en gingen aan het werk achter hun ‘eigen’ computer.

Voor het relatiemagazine van de bibliotheekcentrale mocht ik een artikel schrijven over dit paradepaardje. Net van de universiteit, pakte ik dat gedegen aan. Maar ik vergat het verhaal, het verhaal van de bus: wat gebeurt er bij zo’n cursus, wat zeggen de kinderen en de volwassenen die meedoen? Wat vinden ze ervan? De hoofdredacteur stuurde me terug naar m’n bureau. Ik koos een geheel andere insteek, herschreef de tekst en kon trots zijn op de verschijning van het artikel in het blad enkele weken later.
Nog steeds is dat m’n belangrijkste drijfveer: als schrijver het verhaal van mijn klanten te vertellen en een ambassadeur te zijn van hun lezers.

Na mijn studie Nederlands heb ik kort gewerkt in het onderwijs (mbo en een particuliere secretaresseopleiding) en tot 1999 bij verschillende (educatieve) uitgeverijen. Bij het boekenvak en het toegankelijk maken van informatie lag mijn hart. Toch ben ik uiteindelijk in 1999 voor mezelf begonnen, om me volledig met tekst bezig te houden. Maar tekst is ook communicatie. Daarom heb ik in 2014 een communicatie-opleiding gedaan: communicatie-adviseur C bij SRM. Handig om ‘mijn’ teksten in een breder perspectief te zien en dat met de klant te delen.

Meer verhalen? Lees hier mijn ‘Stukjes’.

Aly Breemhaar: “Bij het schrijven van teksten gaat het om de lezer. Wie zijn je lezers en wat wil je bij hen bereiken? Als schrijver ben ik een ambassadeur van de lezer, want alleen dan kun je dat doel bereiken. Dat is mijn uitdaging: de tekst maken die je lezer echt past. Het geeft me iedere keer een kick als dat lukt.”